داستان ممنوعیت استروئیدها؛ تحلیل تطبیقی فرایند و نتایج سختگیری ‏کیفری در خصوص استروئیدهای آنابولیک‏

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

گروه حقوق، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.‏

چکیده

پژوهش حاضر دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: نخست به بررسی این موضوع می‌پردازد که چرا استروئیدها به‌رغم آنکه می‌توانستند همانند جراحی‌های زیبایی یا سایر فعالیت‌های پزشکی و بهداشتی، در شکل‌دهی به فرم بدن و اعمال قدرت ستوده شوند، از عرش به فرش رسیدند و در کنار موادی همچون تریاک و مت‌آمفتامین به‌عنوان داروی تحت کنترل شناخته شدند و رفتارهای مرتبط با آنان اعم از خرید و فروش و یا حتی مصرف در برخی کشورها جرم‌انگاری شده است؟ بر این اساس، مطالعۀ فرایند تغییر نگرش جامعه و سیاستگذاران به استروئیدها و اتخاذ دیدگاه‌های سختگیرانه در قبال آنها هدف اصلی در این پژوهش به‌شمار می‌آید. هدف دوم نیز بررسی نتایج سیاست‌های منتخب است. می‌خواهیم با اتکا بر مطالعات ارزیابی‌کننده به تحلیل این موضوع بپردازیم که دستاورد جرم‌انگاری‌های مرتبط با استروئیدهاچه تغییراتی در نظم عمومی جامعه ایجاد کرده است؟ چه منافعی را تأمین کرده و چه ضررهایی را محتمل و حتی عینی ساخته است؟ و در نهایت اینکه جرم شناسان آینده سیاست‌های کنترل استروئیدها را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟
      در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی قصد داریم تا به تبیین فرایند سختگیری کیفری در خصوص استروییدها و نتایج آن بپردازیم. به همین سبب، از تحلیل محتوای قوانین نیز برای تحلیل مؤلفه‌های سختگیری کیفری و از تحلیل مطالعات اثربخشی و ارزیابی‌کننده سیاست‌ها برای پاسخگویی به پرسش‌های پژوهش استفاده خواهیم کرد. 
   تحقیق حاضر نشان داد که بار دیگر رسانه‌ها توانسته‌اند به بهترین صورت با همکاری با سیاستگذاران، داستان ممنوعیت استروئیدها را به بهترین شکل آن بنویسند. حال آنکه جریان قانونی سازی کانابیس درست برخلاف این مسیر در حال پیشروی بوده و قرار است برخی دیگر از کشورها به آن پیوندند. از سوی دیگر، تجربۀ نظام عدالت کیفری ایران نشان می‌دهد که هر بار مسئلة جدیدی مطرح می‌شود، اندیشه‌های سختگیرانه راه خود را در سیاستگذاری زودتر پیدا می‌کنند. به همین سبب بررسی چگونگی فرم‌دهی به نیاز به تدوین سیاست‌های سختگیرانه و رهبران سامان دهنده آن از یک طرف و آگاهی از نتایجی که تاکنون تحقق این نیازها بر جای گذاشته‌اند، می‌تواند سرمشق سیاستگذاری را تغییر دهد. به‌نظر می‌رسد سیاستگذاران بار دیگر بایستی جریانی که موجب شکل‌گیری قانونی سازی کانابیس شد را یک بار دیگر بررسی کنند و این موضوع را در نظر بگیرند که بهداشت عمومی تعیین‌کنندۀ اصلی برای چگونگی کنترل استروئیدها خواهد بود و بنابراین باید از راهبردهای آن برای ترسیم الگوی مناسب کنترل استروئیدها استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Story of Steroids; Analyzing the Process and Results of ‎Penal Strictness Regarding Anabolic Steroids

نویسنده [English]

  • Azade Sadeghi
Department of Law, Faculty of Law and Political Science, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.‎
چکیده [English]

In this article, we have two main goals. First, we examine why steroids, which are part of the daily consumption plan of many people in modern life, have been considered the same as narcotics and psychotropic drugs such as opium, methamphetamines, etc., and in an apparently unpredictable process, criminal control is considered necessary for them. As a result, our problem is to examine the process that has turned steroids into dangerous drugs for health and well-being; A process that has caused the policy makers to pay attention to the concerns of the sports authorities, and in line with this, to resolve the concern of the strictness of the punishment for steroids. Although evaulation studies show that strict policies have never been effective and even have many unwanted consequences for public health and criminal justice resources. The second goal is determined in the context of evidence based policies, based on which, the question is whether the results of criminology research support the claims of policymakers in this field and what judgment they provide about the criminal strictness
In this research, using the analytical descriptive method, we intend to explain the process of criminal strictness regarding steroids and its results. For this reason, we will use the content analysis of the laws to examine the components of criminal strictness and the results of evaluation studies.
The criminal laws related to steroids in different countries indicated the strictness. The views of public health advocates and those who criticized steroids for the spread of organized crime and the existence of a black market played a decisive role in supporting the development of criminalization approach and in fact created the space for the implementation of strict plans and programs to control steroids. But the real starting point of the steroid story is the media and politics. They create fears, threats, and realities in a hidden process, and put forward their trivial but urgent and politicized solution. While, as we show in the last section, these solutions have long been discredited following the disappointing results of effectiveness studies. now we are witnessing the introduction of legalization at least in relation to cannabis. Considering the lack of effectiveness of substance control policies, we will examine the consequences of stricter penalties regarding steroids.
The study of Iran's criminal justice system shows that whenever issues are recognized as problems, policy makers choose strict policies, and therefore we can predict that the situation of steroids will become stricter than in the past. If we know what factors have been effective in making demands for stricter punishment in this field and what results have followed so far, we can learn the way to manage steroids properly. Currently, legalization (both medical and recreational) is the main stream of policy regarding drugs and low-risk substances. But steroids are subject to new strict policies and this is not justifiable. Finally, the steroid control stream continues to favor the elimination policy, which is not in accordance with scientific standards. Finally, the fate of steroids will be in the hands of public health to regulate the use of steroids with policies to reduce harm and strengthen awareness campaigns.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Criminal Strictness
  • Media Representation
  • Public Health
  • Steroids.‎
  1. الف) فارسی

    1. ابراهیم‌وند، حسام؛ حبیب‌زاده، محمدجعفر و فرجیها، محمد (۱۳۹۹). حمایت کیفری از زنجیره تأمین اقلام دارویی در حقوق ایران»، فصلنامه حقوق پزشکی، 14(52)،۱۱۹-۱۶۱.
    2. اسکندریون، محمدرضا؛ خیروری خضرلو، جمیل؛ همتیان، شقایق؛ طبسی،محسن و قربانی، راهب (۱۳۹۷). «شیوع مصرف استروئیدهای آنابولیک و آگاهی نسبت به عوارض آن در ورزشکاران بدنساز مرد شهرستان شاهرود. مجلۀ پزشکی قانونی ایران، ۲۵(۱)، ۱-۷.
    3. پیرسون، پل (۱۳۹۴). سیاست در بستر زمان، تاریخ، نهادها و تحلیل اجتماعی. ترجمه محمد فاضلی، تهران:نی.
    4. جلالیان، عسگر و باهرنیا، محمد (۱۳۹۶). مطالعۀ تطبیقی جرم قاچاق دارو در کشورهای انگلستان، امریکا و ایران. دوماهنامۀ اقتصاد پنهان، 1(3)،۴۸-۶۴.
    5. شارع‌پور، محمود؛ کبیری، سعید؛ رحمتی، محمدمهدی و ریاحی، محمداسماعیل (۱۳۹۷). فرایند یادگیری اجتماعی مصرف مواد نیروزای غیرمجاز (دوپینگ) در بین ورزشکاران حرفه‌ای. فصلنامۀ بررسی مسائل اجتماعی ایران. ۹(۲)، ۱۱۷-۱۳۸.
    6. صادقی، آزاده و الله‌وردی، فرهاد (۱۴۰۰). مطالعۀ تطبیقی مدل‌های قانونی‌سازی کانابیس (مسئله‌ها و تناقض‌ها). فصلنامۀ اعتیادپژوهی، 15(۶۱)، ۴۹-۸۶.
    7. صادقی، آزاده (۱۴۰۰). امکان‌سنجی اجرای سیاست قانونی‌سازی مواد مخدر در نظام عدالت کیفری ایران با رویکرد تطبیقی. مجلۀ مطالعات حقوق تطبیقی، ۱۲(۲)، ۵۶۷-۵۸۹.
    8. فرجیها، محمد و الله‌وردی، فرهاد (۱۳۹۱). «رویکرد جرم‌شناسی فرهنگی به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در میان جوانان»، آموزه‌های حقوق کیفری، ۷.
    9. فسایی، جعفر؛ بلاغی، علی و دوست‌پرور، مسعود (۱۴۰۰). اسطوره، گفتمان معطوف به قدرت. فصلنامۀ متن پژوهی ادبی، ۲۷(۹۷)، ۲۶۹-۲۹۷.
    10. کاشی، علی (۱۴۰۰). سوءمصرف مواد نیروزا، مخدر، روان‌گردان و مشروبات الکلی در ورزشکاران استان تهران. فصلنامۀ علمی اعتیادپژوهی، 15(۶۲)، ۸۵-۱۱۲.
    11. نجفی ابرندآبادی، علی‌حسین و سیدزاده‌ثانی، سیدمهدی (۱۳۹۱). رژیم بین‌المللی هراس اخلاقی: نقش رسانه. مجلۀ تحقیقات حقوقی، ۸، ۱۳۷-۱۷۵.

    ب) انگلیسی

    1. Antonopoulos, G. A., & Hall, A. (2016). Gain with no pain’: Anabolic-androgenic steroids trafficking in the UK. European Journal of Criminology, 13(6), 696-713.
    2. Barkham, G. (2022). What doesn’t kill you makes you stronger’: New insights on rationale, risk, and reward of the steroid economy in prison.British Society of Criminology Newsletter, 19.
    3. Brownstein, H. H. (2018). Critical criminology and drugs. In Routledge Handbook of Critical Criminology (pp. 369-377). Routledge.
    4. Caulkins, J. P., Reuter, P., & Iguchi, M. (2005). How goes the" war on drugs?: An assessment of US drug problems and policy.(Vol. 121). Minnesota Historical Society.
    5. Christiansen, A. V., Vinther, A. S., & Liokaftos, D. (2017). Outline of a typology of men’s use of anabolic androgenic steroids in fitness and strength training environments. Drugs: education, prevention and policy, 24(3), 295-305.
    6. Coomber, R. (2014). How social fear of drugs in the non-sporting world creates a framework for doping policy in the sporting world. International Journal of Sport Policy and Politics,6(2), 171-193.
    7. Denham, B. E. (2011). When science, politics, and policy collide: On the regulation of anabolic-androgenic steroids, steroid precursors, and “dietary supplements” in the United States. Journal of Sport and Social Issues, 35(1), 3-21.
    8. Denham, B. E. (2019). Anabolic steroid cases in United States district courts (2013–2017): Defendant characteristics, geographical dispersion, and substance origins. Contemporary Drug Problems, 46(1), 41-57.
    9. Dimeo, P. (2017). Editorial on the special focus: Drug policy in sport: critical perspectives. Drugs: Education, Prevention and Policy, 24(3), 276-277.
    10. Dunn, M., Mulrooney, K. J., Biddau, D., McKay, F. H., & Henshaw, R. (2022). Bali over the Counter’: Exploring the Overseas Use and Acquisition of Anabolic-androgenic Steroids. Deviant Behavior, 43(4), 447-460.
    11. Evans‐Brown, M., Kimergård, A., & McVeigh, J. (2009). Elephant in the room? The methodological implications for public health research of performance‐enhancing drugs derived from the illicit market. Drug Testing and Analysis, 1(7), 323-326.
    12. Fincoeur, B., Van de Ven, K., & Mulrooney, K. J. (2014). The symbiotic evolution of anti-doping and supply chains of doping substances: how criminal networks may benefit from anti-doping policy. Trends in Organized crime, 18, 229-250.
    13. Gallagher, C. T., Atik, S. K., Isse, L., & Mann, S. K. (2020). Doctor or drug dealer? International legal provisions for the legitimate handling of drugs of abuse. Drug Science, Policy and Law, 6, 2050324519900070.
    14. Griffiths, S., Murray, S. B., & Mond, J. M. (2016). The stigma of anabolic steroid use. Journal of Drug Issues, 46(4), 446-456.
    15. Hall, A. (2020). The dark side of human enhancement: crime and harm in the lifestyle drug trade, 35-39.
    16. Hall, A., Koenraadt, R., & Antonopoulos, G. A. (2017). Illicit pharmaceutical networks in Europe: organising the illicit medicine market in the United Kingdom and the Netherlands. Trends in Organized Crime, 20(3-4), 296-315.
    17. Henning, A. D., & Dimeo, P. (2018). The new front in the war on doping: Amateur athletes. International Journal of Drug Policy, 51, 128-136.
    18. Kanayama, G., Brower, K. J., Wood, R. I., Hudson, J. I., & Pope Jr, MD, H. G. (2009). “Issues for DSM-V: clarifying the diagnostic criteria for anabolic-androgenic steroid dependence. American Journal of Psychiatry, 166(6), 642-645.
    19. Kraska, P. B., Bussard, C. R., & Brent, J. J. (2010). Trafficking in bodily perfection: Examining the late‐modern steroid marketplace and its criminalization. Justice Quarterly, 27(2), 159-185.
    20. Mahoney, J. (2000). Path dependence in historical sociology. Theory and society, 29(4), 507-548
    21. Maycock, B., & Howat, P. (2005). The barriers to illegal anabolic steroid use. Drugs: education, prevention and policy,12(4), 317-325.
    22. McVeigh, J., & Begley, E. (2017). Anabolic steroids in the UK: an increasing issue for public health. Drugs: Education, Prevention and Policy, 24(3), 278-285.
    23. Mullen, C., Whalley, B. J., Schifano, F., & Baker, J. S. (2020). Anabolic androgenic steroid abuse in the United Kingdom: An update. British journal of pharmacology,177(10), 2180-2198.
    24. Mulrooney, K., & van de Ven, K. (2015). 'Muscle Profiling': Anti-Doping Policy and Deviant Leisure. Deviant Leisure Research Group [commentary].
    25. Outram, S. M. (2015). Protecting sport from itself: a critical analysis of the 2013 Australian Crime Commission’s Report into Crime and Drugs in Sport.International Journal of Sport Policy and Politics, 7(4), 605-622.
    26. Potter, G. R., & Chatwin, C. (2018). Not particularly special: critiquing ‘NPS’as a category of drugs. Drugs: Education, Prevention and Policy, 25(4), 329-336.
    27. Sweitzer, P. J. (2004). Drug law enforcement in crisis: cops on steroids. DePaul J. Sports L. & Contemp. Probs., 2, 193.
    28. Van de Ven, K. (2016). Blurred lines’: Anti-doping, national policies, and the performance and image enhancing drug (PIED) market in Belgium and the Netherlands. Performance Enhancement & Health, 4(3-4), 94-102.
    29. Van de Ven, K., & de Zeeuw, T. (2021). Illicit performance and image enhancing drug markets in the Netherlands and Belgium. Contemporary organized crime: Developments, challenges and responses, 25-44.
    30. Van de Ven, K., & Mulrooney, K. J. (2017). “Social suppliers: exploring the cultural contours of the performance and image enhancing drug (PIED) market among bodybuilders in the Netherlands and Belgium”. International Journal of Drug Policy, 40, 6-15.
    31. Van de Ven, K., Dunn, M., & Mulrooney, K. (2020). Performance and image enhancing drug (PIED) producers and suppliers: a retrospective content analysis of PIED-provider cases in Australia from 2010-2016. Trends in Organized Crime, 23, 143-153.

    43. Wong, L. S., & Alexander, B. K. (1991). Cocaine-related” deaths: media coverage in the war on drugs. Journal of Drug Issues, 21(1), 105-119