سنجش میزان شرمساری بازپذیرانه در بین نوجوانان و جوانان شهر هرات

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 استادیار گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

3 دانشیار گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

شرمساری بازپذیرانه در حال حاضر به‌عنوان یک پدیدة مهم و جهانی در حوزة جرم‌شناسی، روانشناسی و جامعه‌شناسی معرفی ‌شده است. پیش‌زمینة این پدیده شرم است که به‌عنوان نیروی محرکه‌ای برای محدودیت‌هایی که رفتارهای فردی را در محدوده‌های اجتماعی و اخلاقی تعیین می‌کند، تفسیر شده است. ایدة شرمساری مجدد از نظریه‌ای ناشی می‌شود که از تمایل به نتایج بهتر عدالت کیفری ایجاد شده است که اخیراً توجه پژوهشگران روانشناسی، جامعه‌شناسی و به‌خصوص جرم‌شناسی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. موضوع شرمساری بازپذیرانه در دهة 1980 توسط بریث ویت مطرح و به محور اصلی پژوهش‌ها تبدیل شد. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان شرمساری بازپذیرانه در بین نوجوانان و جوانان مقاطع دبیرستان و دانشگاه شهر هرات- افغانستان در سال 1402 در محیط‌های سه‌گانة آموزشی، اجتماعی و خانواده انجام گرفت.
تحقیق حاضر از روش کمی، با استفاده از نمونه گیری تصادفی، و ابزار پرسشنامة محقق ساخته، با نرم‌افزار spss تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش 380 نفر از نوجوانان و جوانان مقاطع تحصیلی دبیرستان و دانشگاه‌های هرات می باشد.
نتایج نشان داد که میزان شرمساری بازپذیرانه در محیط خانواده، محیط اجتماعی و محیط آموزشی یکسان نیست.  همچنین نتایج نشان داد که بیشترین شرمساری بازپذیرانه در فضای آموزشی در سطح بالا و در خانوادة سطح متوسط و شرمساری بازپذیرانه در فضای اجتماعی نسبت به دو متغیر دیگر کمتر است. فضای آموزشی، یک فضای اجتماعی و فرهنگی است که در شرمساری بازپذیرانه بیشترین نقش را دارد و با غنی‌سازی این فضا میزان شرمساری افزایش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Measuring the Level of Reintegrative Shaming among Teenagers and Young Adults in Herat City

نویسندگان [English]

  • Ahmad Rafi Abdullahi 1
  • Sayyed Mehdi Seyedzadeh Sani 2
  • Syed Hussain Hosseini 3
1 Ph.D. Student, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashad, Mashad, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashad, Mashad, Iran.
3 Associate Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashad, Mashad, Iran.
چکیده [English]

Acceptable shaming is currently introduced as an important phenomenon in the field of criminology, psychology and sociology. The background of this phenomenon is shame as a driving force for the limitations that determine individual behavior in social and moral boundaries. The idea of ​​re-shaming comes from a theory that was developed out of a desire for better criminal justice outcomes. Recently, psychology researchers have attracted the attention of sociology, especially criminology. In the 1980s, Braithwaite raised the issue of receptive shame and became the main focus of research. The present study aims to measure the amount of acceptable embarrassment among teenagers and young adults of high school and university in Herat-Afghanistan in 1402 in three environments; Educational, social and family were done. The present research was analyzed using a quantitative method and using available simple random samples, using the researcher's questionnaire tool made with spss software. The sample of the research was 380 teenagers and young adults of Herat high school and universities.
The results of the research showed that the acceptable amount of shame is not the same in family, social, and educational environments.
This research showed that the most accepted shame in the educational environment at a high level and in the middle level family, and acceptable shame in the social environment is less than the other two variables. The educational space is a social and cultural space that has the biggest role in receptive shaming and the amount of shaming increases with the enrichment of this space.

کلیدواژه‌ها [English]

  • shame
  • receptive shame
  • stigmatizing shame
  • triple environments
  • adolescents and youth
  1. منابع

    الف) فارسی

    1. ایمانی خشخو، محمدرسول (1400). «الگوی راهبردی تعامل پلیس با جامعه: اقتدار همراه با مهرورزی». فصلنامة علمی پژوهش‌های مدیریت انتظامی، 16(4)، 129-154.

    https://doi.org/10.22034/pmsq.2022.210308.1457

    1. کوئن، بروس (1395). مبانی جامعه‌شناسی. ترجمة غلام‌عباس توسلی و رضا فاضل، تهران: سمت.
    2. علیوردی‌نیا، اکبر؛ حسنی، محمدرضا (1394). «شرمسارسازی بازپذیرکننده و بزهکاری: آزمون تجربی نظریة تلفیقی بریث ویت». مجلة جامعه‌شناسی ایران، 16(3)، 3-37.

    https://sid.ir/paper/517418/fa

    1. کریمی بیرانوند، نادر؛ علیپورعبدلی، شیرمحمد؛ ملکی، یدالله (1402). «نقش سخن نرم ولین در اصلاح رفتار انسان‌های لجباز و سرکش (با توجه ‌به آیة 44 سورة طه)». فصلنامة علمی پژوهشی مدیریت انتظامی، 18(3)، 9-40.http://pmsq.jrl.police.ir/article_100965.html
    2. 5. ابراهیمی، نصیبه؛ کلانتری، کیومرث؛ صفری کارودی، عابدین (1396). «کارکردشناسی پلیس سنتی و ترمیمی در شرمساری کودکان و نوجوانان بزهکار»، فصلنامة علمی پژوهشی مدیریت انتظامی، (77)، 61-88. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1321325/

    6. حسنی، محمدرضا (1398). «رابطة به‌هم‌پیوستگی خانوادگی و شرمسارسازی با بزهکاری؛ مورد مطالعه: دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان شهر تبریز». جامعه‌شناسی کاربردی،30 (74)، 137-164.

    https://jas.ui.ac.ir/article_     23754.html

    7. غلامی، علی؛ مجتهدی، محمدحسین؛ طهماسبی، محمدحسن (1397). «مجازات تشهیر در تعزیرات (با رویکرد تطبیقی به مجازات‌های مبتنی بر شرمساری در ایالات متحده)». مجلة حقوقی دادگستر،82 (104)، 153-177. https://doi.org/10.22106/jlj.2018.34684
    1. قاسمی مقدم، حسن؛ قاسمی مقدم، جواد (1398). «الگوی شرمساری کردن بزهکاران در سورة یوسف، الگوی شرمساری کردن بزهکاران در سوره یوسف علیه‌السلام». مجلة قرآن، فقه و حقوق اسلامی، 10، (10)، 7-34. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1687571
    2. دهخدا، علی‌اکبر (1376). لغت‌نامه دهخدا. تهران: مؤسسة لغت‌نامه دهخدا.

     

    ب) انگلیسی

    10. Arati, A., & Ariai, P. (2019, May), Growing the Shame in Overcoming Juvenile Delinquency in the Educational Institutions in Bengkulu Province. In First International Conference on Progressive Civil Society (ICONPROCS 2019),  pp. 302-306, Atlantis Press.

    1. Braithwaite J (1989). Criminological Theory And Organizational Crime, justice quarterly, 6 (3), 334-358. https://doi.org/10.1080/07418828900090251
    2. Chivon H. Fitch & Zavin Nazaretian, (2019). “Examining gender differences in reintegrative shaming theory: the role of shame acknowledgment”. Crime, Law and Social Change, 72(5), 527–546. http://dx.doi.org/10.1007درصد2Fs10611-019-09835-8
    3. DeborahC. Stearns & W.Gerrod Parrott (2012). “When feeling bad makes you look good: Guilt, shame, and person perception”. Cognition and Emotion, 26(3), 407-430.  https://doi.org/10.1080/02699931.2012.675879
    4. Ferreira, C., Moura-Ramos, M., Matos, M. et al.(2022). “A new measure to assess external and internal shame: development, factor structure and psychometric properties of the External and Internal Shame Scale”. Curr Psychol41, 1892–1901. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00709-0
    5. Harris, A. (2009). “The role of power in shaming interactions: how social control is performed in a juvenile court”. Contemporary Justice Review, 12 (4), 379–399. https://doi:10.1080/10282580903342854
    6. Marx, karl, Letter to Arnold Roge, March1843, in collected work, Vol.2, progress publisher,1975.
    7. Lu, H., Zhang, L., & Miethe, T. D. (2002). “Interdependency, communitarianism and reintegrative shaming in China”. The Social Science Journal, 39(2), 189–201. https://doi.org/10.1016/S0362-3319(02)00162-3
    8. Rebellon, C. J. Piquero, N. L. Piquero, A. R. & Tibbetts, S. G. (2010). “Anticipated shaming and criminal offending”. Journal of Criminal Justice, 38(5), 988–997. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2010.06.016
    9. Sinclair, Emily. (2021). "Indigenous Reintegrative Shaming: A Comparison of Indigenous Legal Traditions of Canada and Braithwaite's Theory of Reintegrative Shaming." Bridges: An Undergraduate Journal of Contemporary Connections5, (1). https://scholars.wlu.ca/bridges_contemporary_ connections/ vol5/iss1/5
    10. Svensson R., Weerman F. M., Pauwels L. J., Bruinsma G. J., Bernasco W. (2013). “Moral emotions and offending: Do feelings of anticipated shame and guilt mediate the effect of socialization on offending?”. European Journal of Criminology, 10(1), 22-39. https://doi.org/10.1177/1477370812454393
    11. Scheff, T. J. (2003). “Shame in self and society”. Symbolic Interaction, 26 (2), 239–262. https://doi.org/10.1525/si.2003.26.2.239
    12. Ttofi, Maria M. & David P. Farrington (2008).” Reintegrative Shaming Theory, Moral Emotions And Bullying”. aggressive behavior, 34 (4), 352–368. https://doi.org/10.1002/ab.20257

    23.Trivedi-Bateman, N. (2015). The roles of empathy, shame, and guilt in violence decision-making. https://doi.org/10.17863/CAM.16553

    1. Tracy, J. L., & Robins, R. W. (2007). “The psychological structure of pride: A tale of two facets”. Journal of Personality and Social Psychology, 92 (3), 506–525. http://dx.doi.org/3514.92.3.506-0022/10.1037