دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220Protection for the Victims of Domestic Sexual Violence in Iran's Criminal Justice Systemحمایت از زنان بزه دیده ی خشونت جنسی خانگی در نظام عدالت کیفری ایران2592807612510.22059/jqclcs.2020.260328.1320FAهاجرآذریاستادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرسزهرابابازادهدانشجوی دکترای مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180617Legal systems in various societies have emphasized state intervention by special laws, ratified to protect the victims of domestic sexual violence. In Iran, lack of criminalization of sexual/domestic violence, especially domestic sexual violence, has caused challenges in recognizing the victimization of this type of violence in the courts.<br /> The main question of this research is how the system of criminal justice of Iran reacts to the phenomenon of domestic violence and what supportive mechanisms women, victim of this type of violence, have. To answer this question, a qualitative approach and a case study method including deep interviews with 15victims, 10criminal justice judges and a content analysis of 15 cases in Tehran province has been used.<br /> The findings indicate that women's criminal complaints often fail to be responded under this title, which has resulted in prohibition of prosecution, only in the case of injury and damage lead to punishment. In the implementation, the difficulty of proving and the lack of objective criteria in determining the scope of admission has led to personal interpretations of judges, deliberate neglect, and overall varying judicial approaches to the problem. Therefore, considering the inadequacy of existing criminal mechanisms, from a substantial and procedural point of view, and the ineffectiveness of proofs in this matter, the first and most important supporting technique is the necessity of criminalization of domestic sexual violence in legal discourse, along with the determination of the guarantee of implementation in accordance with the needs of the victim and differential proceedings in criminal courtsنظامهای حقوقی در جوامع مختلف، جهت حمایت از زنان بزهدیدهی خشونت جنسی خانگی، با تصویب قوانین ویژه، بر ضرورت مداخله کیفری دولتها تأکید داشتهاند. در ایران عدم جرم انگاری مستقل خشونتهای جنسی/خانگی بهطورکلی و خشونت جنسی خانگی بهطورخاص، به رسمیت شناختن بزهدیدگی ناشی از این نوع خشونت را در محاکم با چالشهایی مواجه ساخته است. <br /> پرسش اصلی این تحقیق آن است که نظام عدالت کیفری ایران در برابر پدیدهی خشونت جنسی خانگی چگونه واکنش نشان میدهد و زنان بزهدیدهی این نوع خشونت از چه سازوکارهای حمایتی برخوردارند؟ برای پاسخ به این پرسش از رویکرد کیفی و روش موردپژوهی شامل مصاحبهی عمیق با 15بزهدیده، 10تن از قضات محاکم کیفری و همچنین تحلیل محتوای 15پرونده در استان تهران استفاده شده است. <br /> یافتههای پژوهش نشان میدهد، اغلب شکایتهای کیفری زنان تحت این عنوان بدون پاسخ میماند، قرار منع تعقیب صادر میگردد و صرفاً در صورت داشتن وصف جرح و آسیب، منجر به محکومیت دیه میشود. در اجرا، سختی اثبات جرم و فقدان ضابطههای عینی در تشخیص دامنهی تمکین منجر به تفاسیر شخصی قضات، چشم پوشی عامدانه و در مجموع رویهی قضایی متفاوت نسبت به مسئله شده است. لذا با توجه به ناتوانی سازوکارهای کیفری موجود، از منظر ماهوی و شکلی و نیز ناکارآمدی ادله اثبات در این موضوع، اولین و مهمترین راهکار حمایتی، ضرورت جرم انگاری مستقل خشونت جنسی خانگی در گفتمان تقنینی همراه با تعیین ضمانت اجرای متناسب با نیازهای بزهدیده و دادرسی افتراقی در محاکم کیفری میباشد.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220Procedural and substantive Analysis of the anti-smuggling of goods and currencyتحلیل شکلی- ماهوی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز2813097612610.22059/jqclcs.2020.273953.1380FAمصطفیدانشدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قمشهرامابراهیمیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20190115In systems with Guidance Economy –vs. Market economy - Government interventions are Maximum because the Economy is the fundamental pillar of governance, that’s why doesn’t wait for market role. In this Approach, The legislator Knows Crime perpetrators of this area as person that consciously get the enemy infantry not a normal Modifiable perpetrator. Based on this through legal vocabulary like “fight” Brings his message to his Adherents that don’t wait for Minimal criminalization within the framework of legal principles and fair trials. This criminal policy is strictly evaluated and in two dimensions, has shown himself. Reviewing this policy in the light of judicial procedure Will show Borders of Away or approaching Legislative and judicial policy of each other.در اقتصاد دستوری-ارشادی، دولت ها قوام نظم اقتصادی را قوام خود پنداشته و هر نوع تهدید نظم اقتصادی را به طور غیر مستقیم تهدید نظم سیاسی تلقی می کنند. در همین چارچوب، قانونگذار نیز، در راستای رویکرد اقتصاد ارشادیِ مبتنی بر حمایت از دخالت دولتی در اقتصاد، مرتکبان جرایم این حوزه را نه یک بزهکار عادیِ خودیِ قابل اصلاح، بلکه آنان را دشمنان حسابگر و غیرقابل اصلاحِ نظم اقتصادی می داند. برهمین اساس، در تصویب ساز و کار تنظیم و کنترل این حوزه، چه در مرحله انتخاب واژگان عنوان قانون، به عنوان مثال کلمه "مبارزه" در عنوان قانون قاچاق کالا و ارز، که مرسوم صحنه نبرد و کارزار است و چه در اتخاذ تدابیر شکلی و ماهوی قابل اجرا در صورت نقض قانون، نه تنها تفکر مبنای آن را پنهان نمیسازد، بلکه از این طریق و با صدای بلند، پیام خود را به اطلاع تابعان آن می رساند که به مناسبت رسیدگی و پاسخ دهی، از برخی اصول حاکم در قلمرو حقوق کیفری عام عقب نشسته است.<br /> بررسی انعکاس این نوع تفکر در جنبه های شکلی و ماهوی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که صحنه اجرای این سیاست شده است، موضوع مقاله حاضر را تشکیل می دهد. بدیهی است حدود همگرایی رویه قضایی با این نوع سیاست به مناسبت تحلیل شده است.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220Feasibility of media responsibility for juvenile suicideامکان سنجی مسئولیت کیفری اصحاب رسانه در خودکشی نوجوانان3113307612710.22059/jqclcs.2020.290109.1482FAمهرنوشابوذریاستادیاردانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20191005Developments in the digital world and the advent of the electronic age have brought human societies into a new environment that has been welcomed by human beings, without taking advantage of its services in view of its challenges and threats. The presence of the media in the teenage world, which until recently caused concern about bodily harm such as obesity, led to the violence or mental disorders.<br /> In this regard, the present paper, using a descriptive-analytical method, examines the impact of media on the formation of violence and harmful behaviors of adolescents towards themselves and the criminal law attitude in the responsibility of designers and companions of these media through analysis of existing laws. And has discussed the rules of criminal law.The result is that the designers and companions of these media have criminal responsibility and are punishable if they influence adolescent harmful behaviors and suicide.تحولات دنیای دیجیتال و ظهور عصر الکترونیک، جوامع انسانی را با فضایی جدید مواجه کرد که مورد استقبال انسانها قرار گرفت، بیآنکه با لحاظ نمودن چالشها و تهدیدهای آن، از خدماتش بهره جویند. حضور رسانهها در دنیای نوجوانان که تا چندی پیش، موجب نگرانی در بروز لطمات جسمانی مانند چاقی یا کندذهنی بود، با توسعه رسانههای جدید به سمت اشاعه خشونت یا نارسائیهای روحی و روانی سوق یافت. در این راستا نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی تأثیر رسانهها در شکلگیری خشونت و رفتارهای آسیب زننده نوجوانان نسبت به خود و نگرش حقوق کیفری در مسئولیت طراحان و اصحاب این رسانهها از طریق تجزیه و تحلیل قوانین موجود و قواعد حقوق کیفری پرداخته است نتیجه حاکی از آن میباشد که طراحان و اصحاب این رسانهها در صورت تأثیرگذاری بر رفتارهای آسیب زننده نوجوانان نسبت به خود و خودکشی، مسئولیت کیفری داشته و قابل مجازات هستند.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220The relationship between social capital and growth-oriented and society-oriented prevention of crime (Study: Malard , Autumn 2015 - Summer 2016)رابطه سرمایه اجتماعی با پیشگیری رشد مدار و جامعه مدار ازجرم (مطالعه: شهرستان ملارد پاییز94لغایت تابستان95)3313527612810.22059/jqclcs.2020.252080.1282FAآرشناصرپیرسرائیدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، گروه حقوق، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعباسشیریاستادیار حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانحسنعلیمؤذن زادگاندانشیار حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0001-6173-0996Journal Article20180211New approaches in the field of criminology and crime prevention indicate that it is important that hard reactions cannot be corrective, and consequently the path of prevention should be explored in the field of dogmatic thinking. With this view, that the approach of a growth-oriented society towards the clarification of community-based infrastructures takes which direction, or that how the tools and mechanisms that are effective in realizing this issue with regard to the components of social capital in the dimensions of the rule of law, social contract, social participation, and the mutual norm can lead us to achieve organizational goals, are the main aspects to be considered in this study. In fact, the purpose of this research is to identify the potential and actual capabilities of society as social capital which explains the meaningful relationship between growth and community prevention patterns along with social capital components. However, the purpose of this paper is to prove the significant relationship between social capital on crime prevention and social exclusion with focusing on prevention and community-based services. The sample is comprised of 382 cases in the city of Malaard, which is an applied in terms of goal and descriptive-correlational based on collection method, which was conducted in the period of 2015-16, and has been studied in a random order. Therefore, social capital, including the social contract and the mutual norm, with growth-oriented and community-based prevention.رویکرد های جدید در عرصه نگرش های جرم شناسی و پیشگیری از جرم بیانگر این مهم است که واکنش های سخت نمی تواند اصلاح کننده بوده و به طبع مسیر پیشگیری را باید در گستره جزمی نگری ها واکاوی نمود. با این تلقی اینکه رویکرد جامعه رشد مدارانه در راستای تبیین زیر ساخت های جامعه مدارانه، چه رویکردی را در نظر می گیرد یا ابزارها و مکانیزم های مؤثر در تحقق این مهم با توجه به مؤلفه های سرمایه اجتماعی در ابعاد؛ حاکمیت قانون-قرارداداجتماعی-مشارکت اجتماعی و هنجار تقابل چگونه می تواند ما را در جهت رسیدن به اهداف سازمانی رهمنون کند، به عنوان محور های عمده قابل بررسی در این پژوهش می باشند. در واقع هدف از انجام این پژوهش شناخت توانایی های بالقوه و بالفعل موجود در جامعه به عنوان سرمایه های اجتماعی است که ارتباط معنا دار بین الگو های پیشگیری رشد مدار و جامعه مدار را در کنار مولفه های سرمایه اجتماعی تبیین می کند. با این حال هدف از این مقاله اثبات ارتباط معنادار سرمایه اجتماعی بر پیشگیری ازجرم با تمر کز بر پیشگیری رشد مدار و جامعه مدار می باشد. نمونه مورد مطالعه که از نظر هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری توصیفی-همبستگی است شامل 382 مورد در شهرستان ملارد می باشد که در بازه زمانی سال 94-95 که به صورت تصادفی مورد مطالعــه قــرار گرفته است. لذا نتایج حاصل از تحلیل های آماری نشان دهنده ارتباط معنا داری بین مولفه های سرمایه اجتماعی ازجمله قرارداداجتماعی و هنجارتقابل باپیشگیری های رشدمدار و جامعه مدار دارد.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220The Foundations of Criminal Policy Evaluationمبانی ارزیابی سیاست جنایی3533717612910.22059/jqclcs.2020.282170.1433FAمریمتقی زادهدانشجوی دکترای کیفری و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطباییرحیمنوبهاردانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-2043-5955حسینغلامی دوندانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20190528Although the necessity of evaluating criminal policies is of evident issues, the study of the foundations of criminal policy evaluation is essential for Iranian criminal policy makers. The aim of this article is to search for some rational foundations for criminal policy evaluation. Taking a descriptive-analytical approach this article reviews evaluation and its relationship with public policy in general, briefly. The article, then, studies three major foundations of criminal policy. Rationality is the first major basis of criminal policy making. It means that evaluation is the very requirement of every single rational public policy making including criminal policy. The second foundation of policy making, according to this article, is good governance in its public law sense and as conceived in the literature of Human Rights. Indeed, there is a dire need to improve the quality of governance by applying effective policies, especially in controlling crime and delinquency. Due to the fact that transparency and accountability are two necessary indicators of good governance, implementing numerous evaluations of policies are needed. This, in its turn, helps achieve human and economic development goals and makes policy makers more aware of the results and side-effects of the programs, if any. Evaluation has its own economic aspects and dimensions. Due to the resource limitations of the society, it is necessary to implement the most efficient policies at the lowest financial cost. Without evaluation such an objective seems not to be achievable.با آنکه ضرورت ارزیابی سیاستهای جنایی امری بدیهی است، به دلیل نهادینه نبودن ارزیابی در سیاستگذاریهای عمومی در ایران، بحث از میانی و چرایی ارزیابی سیاست جنایی برای سیاستگذاران ایرانی ضروری و سودمند است. هدف اصلی این مقاله یافتن بنیادهایی عقلانی برای ضرورت ارزیابی سیاستهای جنایی است. مقاله به طور مشخص به طرح این پرسش می-پردازد که ضرورت ارزیابی سیاست جنایی را بر چه بنیادهایی می توان استوار کرد. به این منظور با تکیه بر روش تحلیلی سه مبنا برای ارزیابی پیشنهاد می شود؛ آنها عبارتند از: عقلانیت، مبنای حقوقی بهزمامداری و ملاحظات اقتصادی. عقلانیت، به عنوان نخستین بنیاد ارزیابی به معنای آن است که ارزیابی، جزء عقلانی هر مورد از سیاستگذاری عمومی از جمله سیاستگذاری جنایی است. ارزیابی، میزان دستیابی به هدف تعیین شده از هر سیاست یا برنامۀ خاص را روشن میسازد و دانش سیاستگذاران را نسبت به نتایج و آثار جانبی مثبت یا منفی کارشان افزایش میدهد و سرمایهای برای برنامهریزیهای بعدی فراهم میآورد. دومین مبنای ارزیابی، مفهوم حقوقیِ بهزمامداری است. بهبود کیفی برنامههای حکومت از رهگذر اجرای موفق و مؤثر سیاستها به طور کلی و سیاستها در قلمرو رویارویی با بزهکاری بویژه بدون مراعات شفافیت و پاسخگویی در برابر جامعه ممکن نیست. این دو شاخص به نوبۀ خود ارزیابی سیاستهای گوناگون را ضروری میسازند. نظر به محدویت منابع جامعه و ضرورت تخصیص بهینۀ آنها، ارزیابی، بنیاد اقتصادی هم دارد. در واقع، اجرای هر سیاستگذاری باید با بالاترین درجۀ کارآیی و کمترین هزینه صورت گیرد.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220The Complementary Jurisdiction in the Jurisprudence of the International Criminal Court: The Sameness of Person and Conductصلاحیت تکمیلی در رویه قضائی دیوان کیفری بین المللی: وحدت شخص و موضوع3733957612310.22059/jqclcs.2020.275277.1396FAمحمد هادیذاکرحسیناستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20190217After two decades of practice, the relationship between the International Criminal Court (ICC) and domestic jurisdictions is still a matter for debate. Under the complementarity principle, states’ action prevents the ICC to step in. However, such an action should be qualified. According to the ICC’s jurisprudence, states should prosecute the same case before the Court if they intent to dis-activate the ICC’s jurisdiction. The ‘same case’ standard requires sameness in ‘person’ and ‘conduct’ as constitutive elements of a case. The same person test requires states to prosecute exactly the same suspect wanted by the Court. As to the same conduct test, the Appeals Chamber stipulates that the conduct could be substantially the same. This article seeks to find out the meaning of the ‘substantially same conduct’. According the Appeals Chamber, the substantial sameness means that in prosecuting a case the legal characteristic of the conduct does not need to be the same. However, the Pre-Trial Chamber in the Libya situation goes further, and states that ‘the substantial sameness’ allows states to choose incidents different from those selected by the Court. The lower-level Chamber’s opinion seems to be more consistent with the complementarity principle. The ICC should refrain from competing states in selecting cases. This approach requires a broad interpretation of the same conduct test.با گذشت دو دهه از آغاز فعالیت «دیوان کیفری بین المللی» هنوز گفت و گو ها درباره رابطه دیوان با محاکم ملی در جریان است. بر اساس اصل «صلاحیت تکمیلی»، در فرض اقدام دولت ها دیوان حق مداخله ندارد. لیکن هر اقدامی هم کافی نیست. بنابر رویه دیوان، دولت ها تنها در صورت اقدام کردن نسبت به «همان پرونده ای» که دیوان برای تعقیب برگزیده، مانع از اعمال صلاحیت دیوان خواهند شد. معیار همان پرونده خود مستلزم یکسانی «فرد» و «رفتار» به عنوان مولفه های سازنده یک پرونده است. بر اساس ضابطه یکسانی فرد، دولت اقدام کننده می بایست دقیقا همان متهمی که در دیوان تحت تعقیب واقع شده است را تحت پیگرد قرار دهد. اما در ارتباط با یکسانی رفتارها، شعبه تجدید نظر دیوان اعلام داشته است که رفتار ها می توانند «به طور عمده» یکسان باشند. این نوشتار در مقام پاسخ به این سوال است که مراد از یکسانی به طور عمده چیست؟ پاسخ شعبه تجدید نظر آن است که رفتارهای تعقیب شده از سوی دولت ها ممکن است با عنوان و نامی متفاوت تحت تعقیب قرار بگیرند. اما، دادرسان شعبه پیش-دادرسی در قضیه لیبی از این فراتر رفته و معتقدند که دولت ها می توانند وقایع و اتفاقات موجود در یک پرونده را نیز بر اساس صلاحدید خود انتخاب کنند. در این اختلاف، نظر شعبه پیش-دادرسی با اصل صلاحیت تکمیلی سازوارتر است. دیوان در گزینش پرونده ها نمی بایست وارد رقابت و مسابقه با دولت ها شود. امری که مستلزم تفسیر موسع از ضابطه یکسانی رفتار است.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220Obtain Property by unlawful in the light of money laundering regulationsتحصیل مال از طریق نامشروع در پرتو مقررات پولشویی3974177613010.22059/jqclcs.2020.287559.1460FAهادیرستمیاستادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا0000-0003-4383-4331Journal Article20190902Obtain Property by unlawful, which was criminalized in accordance with Article 2 of the Aggravation Act of Perpetrators Punishment of Bribery, Embezzlement and Fraud in 1988, again, provide Note 3 of Article 2 in the Anti-Money Laundering Act, Amendment 2019. This Note, does not contravene the provisions of Aggravation Act, each of which is applicable in a particular situation. Obtain Property by unlawful in Aggravation Act, according to the ultimate interpretation, only be performed by persons with state privileges. Note 3 of Article 2 on the Money Laundering Act also apply where there is a "suspicion close to certainty" for unlawful Obtaining and the legitimacy of Obtaining is not established. In this case, the strong suspicion is reinforced that property is most likely the result of criminal behavior, but the type of criminal behavior is not specific for the judge. If it is proven, property is the result of a specific crime; the acquisition of such property is considered money laundering and is not subject to the abovementioned provision. Charges of unlawful obtaining will not be admissible, if it is established that property were not the result of the crime and were a result of a civil violation. The provisions of Note 3 include property that whose unlawful source is in serious doubt, with evidence of the sudden and unusual increase in assets. So, the basis of "suspicion close to certainty" it is assumed that the money was obtained through the commission of the crimeتحصیل مال از طریق نامشروع، که در سال 1367 به موجب مادة 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری جرمانگاری شده بود، برای بار دوم در قانون مبارزه با پولشویی، اصلاحی 1397، به شرح تبصرة 3 مادة 2 پیشبینی شده است. این تبصره، البته مغایر با مفاد قانون تشدید نبوده و هر کدام از اینها در شرایط خاصّی قابل اِعمال میباشند. تحصیل مال از طریق نامشروع در قانون تشدید، بنا بر تفسیر غایی فقط توسط اشخاص برخوردار از امتیازهای دولتی قابل ارتکاب بوده و به سایر افراد تسرّی ندارد. مفاد تبصرة 3 مادة 2 قانون پولشویی نیز در شرایطی قابل اِعمال است که «ظن نزدیک به علم» به تحصیل نامشروع مال وجود داشته و مشروعیّت تحصیل ثابت نگردد. در این مورد، این ظن قوی تقویت میشود که مال به احتمال قوی حاصل یک رفتار مجرمانه است، امّا نوع رفتار مجرمانه برای قاضی محرز نیست. چنانچه ثابت شود، مال خود ثمرة ارتکاب جرم مشخصی است، تحصیل این اموال با علم و اطلاع پولشویی محسوب شده و از شمول تبصرة مذکور خارج است. اگر احراز گردد مال نتیجه ارتکاب جرم نبوده و ناشی از یک تخلّف حقوقی یا عدول از مقررات قانونی میباشد، اتهام تحصیل نامشروع قابل پذیرش نخواهد بود. مفاد تبصرة 3 اموالی را دربرمیگیرد که منشأ مشروع آنها با توجّه به افزایش ناگهانی و نامتعارف دارایی با تردید جدی روبهرو بوده و در اینصورت، با توجّه به «ظن نزدیک به علم» فرض بر این گذاشته میشود که مال از رهگذر ارتکاب جرم به دست آمده است.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220accompanied punishment; nature and manner in judicial proceedingsمجازات تکمیلی ؛ شرایط و چگونگی در پرتو رویه قضایی4194487613110.22059/jqclcs.2020.283356.1440FAذبیح الهرحیمیدانشجوی دکترای حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه مازندرانابوالحسنشاکریدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article20190613In some cases judge think that main punishment cannot have capacity reaching to intention aims completeness punishment write in verdict accompanied by main punishment, even in times that main punishment give a reduction legally judge can apply coincide or following main punishment one or some completeness punishment written in statutory according guilty situation and personality and guilt.in view of general application of rule on that accompanied punishment apply in offences caused Had, Qesas and Tazir by one until six grades it is said that legislator look to penalty only, so it is operable in unintentional offence. Of course punishment in statute is criteria, no punishment written in verdict whether it is possible less than that. Accompanied punishment alike main punishment is reprievable or abeyance.<br /> In some cases judge think that main punishment cannot have capacity reaching to intention aims completeness punishment write in verdict accompanied by main punishment, even in times that main punishment give a reduction legally judge can apply coincide or following main punishment one or some completeness punishment written in statutory according guilty situation and personality and guilt.در مواردی که بنظر قاضی مجازات اصلی قابلیت رسیدن به اهداف مورد نظر را ندارد مجازات های تکمیلی همراه با مجازات های اصلی در دادنامه منظور می شود، حتی در زمانی که مجازات اصلی به جهات قانونی تخفیف یافته باشد قاضی می تواند یک یا چند مورد از مجازات های تکمیلی مذکور در قانون را به تناسب با وضعیت و شخصیت مجرم و جرم ارتکابی همزمان یا متعاقب اجرای مجازات اصلی اعمال نماید. با لحاظ اطلاق قانون به اینکه مجازات های تکمیلی در صورت ارتکاب به جرایم مستوجب حد، قصاص و تعزیر درجه یک تا شش باجرا در می آید می توان گفت که مقنن صرفا نظر به مجازات داشته لذا در جرایم غیرعمدی نیز قابل اعمال است البته ملاک مجازات مقرر در قانون است نه مجازات مذکور در دادنامه که ممکن است کمتر از آن باشد. مجازات های تکمیلی همچون مجازات اصلی تعزیری قابل تعویق و تعلیق است.<br /> در مواردی که بنظر قاضی مجازات اصلی قابلیت رسیدن به اهداف مورد نظر را ندارد مجازات های تکمیلی همراه با مجازات های اصلی در دادنامه منظور می شود، حتی در زمانی که مجازات اصلی به جهات قانونی تخفیف یافته باشد قاضی می تواند یک یا چند مورد از مجازات های تکمیلی مذکور در قانون را به تناسب با وضعیت و شخصیت مجرم و جرم ارتکابی همزمان یا متعاقب اجرای مجازات اصلی اعمال نماید.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220Victims of identity theft in cyber space with emphasis on the experience of USA’s criminal systemقربانیان سرقت هویت در فضای سایبر با تاکید بر نظام کیفری آمریکا4494687613210.22059/jqclcs.2020.290595.1487FAعلیغلامیدانشیار دانشکدة معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (علیه السلام).علیابراهیم نیادانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشکدة معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (علیه السلام).Journal Article20191102Identity theft in cyber space is a criminal phenomenon which has emerged vastly due to development of virtual space in different countries including Iran but because of significant legal and technical weaknesses in controlling this crime, it has brought many losses for the country. Identity theft in cyber space just like identity theft in physical space has many victims who are subject to variant losses, but the number of victims and forms and amount of losses differs between two kinds. But what are the losses caused by this crime and how should they be compensated? What is the role of the victims and what are the difficulties in identifying them? This research will try to define the victims and their subsequent direct and indirect losses using a descriptive method and it will discuss problems in identifying victims, different ways of compensation of losses and the role of victims and other involved parties in emergence of the crime which are going to be studied comparatively and analytically in this article based on the experience of United states of america’s criminal system.سرقت هویت در فضای سایبر پدیدهای مجرمانه است که بهواسطه گسترش فضای مجازی در کشورهای مختلف ازجمله ایران بیش از پیش پدیدار گشته است اما به خاطر ضعف قانونی و تکنیکی ناظر به مهار آن، موجب ایجاد خسارات مختلفی برای کشور شده است. سرقت هویت در فضای سایبر همچون سرقت هویت در فضای حقیقی قربانیانی را به همراه دارد که هر یک به نوعی درگیر خسارات میشوند، اما تعداد قربانیان و همچنین نوع و میزان خسارت در این موارد متفاوت است. اما خسارات این جرم و مجراهای جبران آن چیست و نقش قربانیان و موانع شناسایی آنها کدام است؟ در مقام پاسخ به این سوال، این نوشتار با روش توصیفی به تعریف قربانیان و خسارات مستقیم و غیرمستقیم وارده بر آنها پرداخته و با روش تحلیلی موانع شناسایی قربانیان، مجراهای جبران خسارات و نقش قربانیان و طرفهای دیگر درگیر را با رویکردی تطبیقی با توجه به تجربه نظام کیفری ایالات متحده آمریکا در برخورد با این جرم تبیین مینماید.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220Consent of Offender to Sentencing: Foundations and Reflectionsرضایتِ مجرم به عنوان پیش شرطی در تعیین کیفر: مبانی و جلوه ها در نظام کیفری ایران4694907613310.22059/jqclcs.2020.260187.1318FAمجیدقورچی بیگیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20180715Consent is a complicated concept for definition. There are three approaches in definition of consent. In subjective prospective consent is minded concept and in the objective prospective consent is an action which must be expressed and in the last one the consent has both characteristics. Consent of victim in criminal law is a conventional subject in general part of criminal law. In this context consent is an excuse or defense. Therefore consent transform a theft to gift and decriminalize the rape. Consent of offender is less discussed in the criminal law. Consent of offender has various dimensions: consent of offender to punishment in philosophy of punishment; consent of offender in criminal procedure law and consent to sentencing. This article seek to explain about consent to sentencing. Consent of offender to punishment is an exceptional issue because in the modern criminal law the punishment is a sole state instrument for inflicting the pain and suffering. In Islamic criminal Code (2014) in three cases the constant of offender is necessary for sentencing. Semi-detention, electronic surveillance and community punishments. Respecting to the right of autonomy and human being’s dignity and contractualisation of criminal law is principal reasons of this matter.رضایت از حیث تعریفی، مفهومی پیچیده است؛ رضایت از منظر مجرم، کمتر در حقوق کیفری مورد توجه بوده است. رضایتِ مجرم خود از محورهای مختلفی میتواند مورد بحث قرار گیرد؛ رضایتِ مجرم بر مجازات در فلسفهی حقوق کیفری، رضایت مجرم در حقوق کیفری شکلی و فرایند عدالت کیفری و رضایت مجرم در کیفردهی. این مقاله درصدد است تا رضایتِ مجرم بر مجازات را در کیفردهی مورد بحث قرار دهد. اخذ رضایت از مجرم برای انتخاب نوع پاسخ و واکنش کیفری، امری استثنایی است. قانون مجازات اسلامی (مصوب 1392)، در سه مورد، اعمال مجازات توسط دادگاه را منوط به اخذ رضایت مجرم نموده است. این سه نوع مجازات عبارتاند از نظام نیمه آزادی (ماده 57)، نظارت الکترونیکی (ماده 62) و خدمات عمومی رایگان (ماده 84). این مقاله، با نگاهی به تجربههای تطبیقی، درصدد واکاوی مبانی این موضوع و جلوههای آن در نظام حقوقی ایران است. احترام به حق خودمداری، ارزش انسانیت و اصل خود تعیینی و قراردادیسازی فرایند کیفری از جمله مبانی اصلی پذیرش رضایت مجرم در کیفردهی است؛ هرچند به نظر میرسد که قانونگذار در هر یک از انواع مجازاتها به هدف خاصی نظر داشته است. در نظام نیمهآزادی مبنای اخذ رضایت، حق بر خودمداری و اصل خود تعیینی است؛ در نظارت و مراقبت الکترونیکی، نقض حق خلوت مجرم به عنوان یک شهروند و توجیه اخلاقی این مداخله از رهگذر اخذ رضایت از مجرم؛ و در خدامت عمومی رایگان، به دنبال ایجاد مفارقه بین مجازات کارکردگرا و صرف کار اجباری و اطمینان از اجرای دستورهای توسط مجرم، است.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220Preemptive measures: A new paradigm in the counter against terrorismاقدامات پیشدستانه: پارادایمی جدید در مبارزه با تروریسم4915127613410.22059/jqclcs.2020.264378.1343FAلیلانعمتیدانش آموخته دکترای حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه خوارزمیراحلهسیدمرتضی حسینیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمیاعظممهدوی پوراستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20180828Abstract<br /> Today, in restoring the order ruptured by terrorist acts, the mission of the legal systems and governments actuality is not summarized to the legislation of punitive laws and the constitution of criminal responses after the occurrence of terrorist crimes. But in order to control terrorism, a new strategy has been presented in legal literature, and legislative regimes have been equipped with legitimate mechanisms called preemptive strategies before the occurrence of terrorist crimes. Accordingly, with regard to the ineffectiveness of punitive-based strategies after the occurrence of terrorist attacks, the main question of this article is: what are the Preemptive measures in confronting terrorism and their nature, components And the basics of justification? In trying to answer to the question, this article uses a descriptive-documentary research method. Based on the results of this study, preemptive approaches of containment of terrorism have a preventive, punitive, retributive, restrictive and obligatory nature, and their components include legal status, early intervention in imminent danger, non-entry into the criminal proceedings and exceptional which would be taken against suspects of terrorist crimes. Preemptive measures have justification bases such as precautionary, risk management, difficulty in prosecuting perpetrators, transforming the concept of liability and reducing damagesچکیده<br /> امروزه رسالت نظامهای حقوقی و کنشگری دولتها در احیای نظم گسیختهشده توسط اقدامات تروریستی، در تصویب قوانین مجازات-محور و وضع پاسخهای کیفری آن هم پس از وقوع جرایم تروریستی خلاصه نمیشود؛ بلکه جهت کنترل تروریسم راهبرد نوینی در ادبیات حقوقی ارائه گشته و نظامهای تقنینی به سازوکارهای قانونمندی تحت عنوان راهبردهای پیشدستانه قبل از وقوع جرایم تروریستی مجهز گشتهاند. بر این اساس سؤال اصلی که در مقاله درصدد پاسخگویی به آن هستیم به این شرح است که با توجه به ناکارآمدی راهبردهای مجازاتمحور پس از وقوع حملات تروریستی، منظور از اقدامهای پیشدستانه در رویارویی با تروریسم چیست و این تدابیر دارای چه ماهیت، مؤلفهها و مبانی توجیهی میباشد؟ در پاسخ به پرسش بالا، این نوشتار از روش تحقیق توصیفی – اسنادی بهره جسته است. بر اساس نتیجهی حاصل از این پژوهش رویکردهای پیشدستانه در مهار تروریسم دارای ماهیت پیشگیرانه، تنبیهی، جبرانی، محدودکننده و قهرآمیز بوده و از مؤلفههای جایگاه قانونی، مداخلهی اولیه در خطرهای قریب الوقوع، عدم ورود در فرآیند رسیدگی کیفری و استثنائی بودن برخوردار میباشد که نسبت به مظنونین جرایم تروریستی اتخاذ میگردد. اقدامهای پیشدستانه دارای مبانی توجیهی از قبیل مبنای احتیاطی، مدیریت خطر، دشواری پیگرد قانونی مرتکبین، تحول مفهوم مسئولیتپذیری و کاهش خسارات است.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی۲۵۸۸-۵۶۰X49220200220The Sociological Analysis of between formal criminal policy and punitive ethics of society
(Case study: The degree of attribution of public opinion in Mashhad city in severe physical punishment)تحلیل جامعه شناختی تعامل میان سیاست کیفری رسمی و اخلاق تنبیهی جامعه (مطالعه موردی: میزان کیفرگرایی افکار عمومی شهرستان مشهد در مجازاتهای شدید بدنی)5135417613510.22059/jqclcs.2020.292026.1495FAمحسننورپوردانشجوی دکترای حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه فردوسی مشهدعبدالرضاجوان جعفریدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد10.22066/CILAMAG.20سید محمد جوادساداتیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20191105The birth and transformation of the emergence of punishment comes from historical accumulation and the transformation of other social phenomena, and in particular the perception of public opinion about the nature and function of punishment. Due to this dependence, criminal law can’t be overlooked when it comes to criminal law. Field surveys are a way to decipher the criminal will of the community. The present paper aims at analyzing the degree of convergence of public opinion with physical punishment from the socio-cognitive perspective. This research is a descriptive-analytic type that has been surveyed. The statistical population is all citizens of Mashhad in 13 areas in 1395. Sampling was done as a combination of simple, clustering and simple random methods. Data collection was done field by using a researcher-made questionnaire. The respondents' views about non-crime punishments from different crimes were drawn up in the form of five Likert options. The results of the research show that the extent to which public opinion agrees with punishments that directly offend public feelings, such as rape, acidity, and embezzlement. On the contrary, in crimes based on satisfaction (sodomy) and in crimes that are the main cause of socioeconomic issues (drug and robbery), the rate of opposition to severe punishment is high. When legislating criminal, these diverse tendencies of public opinion should be considered. Not paying attention to these tendencies will trigger a chain of public opinion resistance against a formal criminal policy.تولد و دگرگونی پدیدار کیفر در اثر انباشت تاریخی و تحت تأثیر دگرگونی در سایر پدیدارهای اجتماعی و به ویژه ادراک افکار عمومی از ماهیت و کارکرد مجازات صورت میگیرد. به واسطهی همین وابستگی، به هنگام سیاستگذاری کیفری نمیتوان ارادهی کیفری افکار عمومی را نادیده گرفت. پیمایشهای میدانی روشی برای رمزگشایی از تمایل کیفری جامعه هستند. رسالت نوشتار حاضر تحلیل میزان همگرایی افکار عمومی با مجازاتهای بدنی سالب حیات از منظر جامعهشناختی است. پژوهش پیش رو از نوع توصیفی – تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری، تمامی شهروندان مشهد در مناطق 13 گانه میباشد. گردآوری دادهها از طریق طراحی پرسشنامه از نوع محققساخته صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان موافقت افکار عمومی با مجازات جرایمی که مستقیماً احساسات عمومی را جریحهدار میکند همانند تجاوز به عنف، اسیدپاشی و اختلاس بالاست. برعکس، در جرایم مبتنی بر رضایت (لواط) و در جرایمی که علت اصلی آن مسائل اقتصادی- اجتماعی است (مواد مخدر و سرقت مستوجب حد)، میزان مخالفت با مجازاتهای شدید سالب حیات زیاد است. نتیجه این تحقیق در سطح کلان و راهبردی این است که به هنگام قانونگذاری کیفری، باید تمایلات و ذائقه کیفری افکار عمومی مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت واگرایی میان سیاستهای اعلامی و واقعیتهای اجتماعی به وجود میآید که نتیجه آن، شکست سیاست کیفری رسمی است. بر این اساس، توجه به تحولات صورت گرفته در گفتمانهای حاکم بر جامعه در کیفرگذاری به خصوص در مورد مجازاتهای بدنی ضرورتی گریزناپذیر است.