TY - JOUR ID - 67472 TI - بررسی جرم‌شناختی خشونت معلمان علیه دانش‌آموزان: مطالعه موردی مقطع متوسطه اول شهرستان مرودشت JO - مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی JA - JQCLCS LA - fa SN - ۲۵۸۸-۵۶۰X AU - نجات, سید محمد رضا AU - محمودی جانکی, فیروز AD - دبیر آموزش پرورش AD - استادیار دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 48 IS - 1 SP - 161 EP - 183 KW - واژگان کلیدی: خشونت KW - مدرسه KW - معلم KW - دانش‌آموز DO - 10.22059/jqclcs.2018.213771.1139 N2 - چکیده از جمله رفتارهای خشونت‌آمیز در مدرسه، خشونتی است که از سوی معلمان و کادر آموزشی علیه دانش‌آموزان اعمال می‌شود. تعیین فراوانی این دسته از خشونت‌ها و تبیین آن‌ها و عواملی که در اعمال خشونت معلمان علیه دانش‌آموزان نقش دارند موضوع پژوهش حاضر می‌باشد. فرضیه این پژوهش عبارت است از اینکه، بین اعمال خشونت از سوی معلمان علیه دانش‌آموزان در محیط مدرسه و رضایت شغلی، میزان تاب‌آوری، مهارت شغلی و مشروع‌پنداری خشونت نزد معلمان همبستگی وجود دارد. این پژوهش از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن عبارتند از کلیه معلمان مرد و زن مقطع متوسطه اول شهرستان مرودشت که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به کار معلمی بودند، که 100 نفر از آن‌ها به شیوه نمونه‌‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ملاک ارزیابی میزان خشونت معلمان در این پژوهش نظر دانش‌آموزان است. بدین منظور، پس از تکمیل پرسشنامه توسط دانش‌آموزان، داده‌های 858 پرسشنامه استخراج و تحلیل شد که 431 پرسشنامه مربوط به دانش‌آموزان پسر و 427 پرسشنامه مربوط به دانش‌آموزان دختر بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه رضایت شغلی J.D.I، تاب‌آوریCPI، پرسشنامه محقق‌ساخته مشروع‌پنداری خشونت، مهارت شغلی و خشونت بود. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد بین رضایت شغلی، تاب‌آوری و مهارت‌های شغلی معلمان با میزان خشونت آنان رابطه معنی‌دار در سطح 01/0- وجود دارد که این رابطه معکوس است. همچنین بین مشروع‌پنداری خشونت نزد معلمان و میزان خشونت آن‌ها نیز رابطه معنی‌دار در سطح 01/0 وجود دارد که این رابطه مثبت و مستقیم است. واژگان کلیدی: خشونت، مدرسه، معلم، دانش‌آموز UR - https://jqclcs.ut.ac.ir/article_67472.html L1 - https://jqclcs.ut.ac.ir/article_67472_6f89f3f6826977c5185f80bc51937e36.pdf ER -