@article { author = {Pakzad, b and Azadikhah, M. H.}, title = {Foundations of Criminalization of Spamming}, journal = {Criminal law and Criminology Studies}, volume = {3}, number = {2}, pages = {195-217}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {۲۵۸۸-۵۶۰X}, eissn = {2588-5901}, doi = {}, abstract = {An unsolicited electronic message means any messages are sent without recipient’s permission and ignore her/his rights to not receiving messages. Spamming may also provide opportunities for malicious activities in the cyberspace. Problems made by spamming on one hand, and non-efficacy of self regulation techniques used by internet hosts, on the other hand, have made the legislator to take effective action against spamming. There are several countries which have enacted specific laws and regulation with respect to criminalization of spamming and provided particular limitations for data exchange in the cyberspace. It seems that issues like harm, privacy and protection of consumer rights are considered as legal foundations of such legislations. The present research aims to study the foundations of the above mentioned regulations through a comparative approach and from an action-oriented perspective.}, keywords = {-}, title_fa = {مبانی جرم ‏انگاری ارسال پیام‌های الکترونیکی ناخواسته}, abstract_fa = {پیام‌های الکترونیکی ناخواسته، آن دسته پیام‌‌هایی هستند که بدون رضایت شخص دریافت کننده برای وی ارسال می‌شود و حقوق وی را در دریافت پیام نادیده می‌گیرد. همچنین، می‌تواند بستر فعالیت‌های ناسالم و مجرمانه را در فضای سایبر فراهم نماید. مشکلات ایجاد شده به واسطه ارسال پیام‌های الکترونیکی ناخواسته از یک سو، و مؤثر نبودن روش‌های فنی و سیاست‌های خود تنظیمی توسط تأمین‏کنندگان فضای سایبر از سوی دیگر، قانونگذار کشورها را مجبور به اتخاذ تدابیر و اقدامات کنشی و واکنشی در رویارویی با این پیام‌ها کرده است. در این رابطه، بسیاری از کشورها با وضع قوانین خاص ضمن جرم‏انگاری ارسال پیام‌های ناخواسته، الزاماتی را برای تبادل پیام در فضای سایبر در نظر گرفته‌اند. در جرم‏انگاری این پدیده با توجه به تبعات ناشی از ارسال این پیام‌ها، به نظر می‌رسد مواردی همچون ضرر، حریم خصوصی و حقوق مصرف کننده به عنوان مبانی جرم‏انگاری این پدیده مطرح هستند. این تحقیق درصدد است تا ضمن مطالعه تطبیقی و با تأکید بر تدابیر کنشی، مبانی جرم‏انگاری ارسال پیام‌های ناخواسته را ارزیابی کند.}, keywords_fa = {پیام‌های ناخواسته (اِسپَم),فضای مجازی,جرم‏انگاری,ضرر,حریم خصوصی,حقوق مصرف کننده}, url = {https://jqclcs.ut.ac.ir/article_62502.html}, eprint = {https://jqclcs.ut.ac.ir/article_62502_59c48ec3a75b29aa1e75d34549d309d9.pdf} }